OSNOVNI POJMOVI O VODI U LJUDSKOM TELU, UNOSU VODE, DEHIDRACIJI I REHIDRACIJI

Voda je glavni sastojak ljudskog tela. U odraslom dobu prosečno čini 60% telesne mase. U dečjem organizmu sadržaj vode je još veći - na rođenju iznosi oko 75%, pa se postepeno smanjuje do 12. godine života kada dostiže vrednosti odrasle osobe. Kako starimo, procenat vode u našem telu se smanjuje i kod starijih osoba iznosi od 50 do 55%.

Posle 12. godine života, osobe ženskog pola sadrže manje vode u odnosu na muškarce zato što imaju više masnog tkiva, dok muškarci imaju više mišićne mase, koja sadrži i više vode. Iz tog razloga se razlikuju dnevne potrebe za vodom kod muškog i ženskog pola koje su prikazane na tabeli ispod. Voda se iz organizma stalno gubi na više načina: urinom, znojem, difuzijom preko kože, stolicom, disanjem (u vazduhu koji izdišemo je vodena para nastala evaporacijom). Dobra ravnoteža vode u organizmu podrazumeva da se unese onoliko koliko se izgubi u toku dana. Pogađanje adekvatnog balansa je od presudnog značaja za dobrobit organizma. Potrebe za vodom zavise i od broja unetih kilokalorija putem hrane (voda se troši u metabolizmu), gubitka vode usled fizičkog rada i znojenja, ambijentalnih uslova (povećanje toplote ili smanjenje vlažnosti vazduha povećava gubitak vode putem znoja, odnosno izdisanjem vodene pare).

 

Potrebe za vodom izdala je EFSA (European Food Safety Agency) – Evropska agencija za bezbednu ishranu.

 

Preporuke za unos tečnosti (EFSA):

 

Uloga vode u telu:

  • – u vodenoj sredini se odvijaju svi metabolički procesi
  • – voda je glavni sastojak telesnih tečnosti i ćelija, pa služi za prenos hranljivih materijala do svih delova tela
  • – učestvuje u odstranjivanju štetnih materija iz tela
  • – učestvuje u regulaciji temperature tela
  • – učestvuje u održavanju ravnoteže minerala u telu
  • – učestvuje u održvavanju kiselo bazne ravnoteže (pH)

Distribucija vode u telu nije ravnomerna. Najveći procenat vode sadrže mozak, krv, mišići, pluća, dok se najmanje vode nalazi u kostima i zubima. Zato manjak vode u organizmu najpre utiče na funkciju organa koji je sadrže u većoj meri. To je dovoljni dokaz važnosti koji potvrđuje neophodnost imanja dovoljno vode u organizmu.

Dobra hidriranost organizma smanjuje umor, poboljšava koncentraciju i povećava fizičku izdržljivost. Drugim rečima, dobra hidracija pojačava mentalne i fizičke performanse organizma, a to povećava osećaj vitalnosti. Zbog toga je poruka “Za gutljaj jači i za gutljaj vitalniji” u Hebinoj kampanji istinita.


nazad